GURU : MEMBINA ILMU MENYEMPURNAKAN AKHLAK
DEFINISI
- GURU:
Kata Guru merangkumi semua warga pendidik yang menyumbang khidmat bakti
dalam semua bentuk institusi pendidikan yang menjadi penggerak derta
pendukung kepada pembangunan pendidikan negara. Guru merupakan insan yang berpengetahuan
luas, berkemahiran tinggi dalam bidangnya dan mempunyai keperibadian
terpuji serta berupaya menjadikan diri mereka sebagai suri teladan.
- MEMBINA ILMU:
Individu yang membangunkan dan membentuk atau mewujudkan kualiti pada
setiap insan dan keilmuan. Dalam konteks penmdidikan, guru
berperanan sebagai individu yang membina dan membentuk kualiti individu
murid/pelajar dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek (kognitif)
- MENYEMPURNAKAN :
Menjadikan sempurna atau lengkap. Warga pendidik berperanan untuk
menyempurnakan keberhasilan murid berpandukan ebam aspirasi murid yang
dinyatakan dan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025.
- AKHLAK:
Budi pekerti dan nilai-nilai murni sejagat yang perlu ada dan dihayati
oleh setiap modal insan bagi mendepani cabaran dan perubahan dalam
menjalani kehidupan.
HURAIAN:
- Guru berperanan mengupayakan diri dengan ilmu dan
pengalaman agar dapat membangunkan potensi insan melalui penyerapan
elemen-elemen kerohanian dan kurikulum, menyediakan kepelbagaian bahan
rangsangan bagi mengoptimumkan potensi murid serta menyediakan pelan
pembangunan individu yang menyeluruh dan bersepadu bagi menghasilkan modal
insan bertaraf dunia. Warga pendidik perlu memainkan peranan penting dalam
menyediakan serta membentuk insan peribadi mulia berpersonaliti unggul di
dalam membina negara bangsa yang berkualiti.
- Peranan guru juga tidak terbatas hanya kepada
menyampaikan kandungan silibus dalam bilik darjah, malah guru perlu
kreatif dan inovatif dalam pembangunan ilmu (knowledge development) dalam
kalangan anak didik seiring dengan perkembangan teknologi dan keperluan
masa depan melalui amalan pengajaran guru yang berpusatkan pelajar serta
penggunaan bahan sumber secara berkesan.
- Peranan guru adalah menghasilkan modal insan holistik
yang berilmu dan berakhlak ke arah kesempurnaan kemenjadian murid. Seperti
yang digarapkan dalam PPPM 2013 - 2025, sistem pendidikan Malaysia
berhasrat untuk melahirkan murid berdasarkan enam aspirasi murid, iaitu
pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa,
etika serta kerohanian dan identiti nasional. Justeru guru merupakan agen
ke arah merealisasikan hasrat tersebut.
2015 Guru : Membina Ilmu Menyempurnakan Akhlak
2014 Guru : Pencetus Kreativiti Penjana Inovasi
2013 Guru Malaysia: 1Aspirasi, 1Agenda
2012 Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara
2011 Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara
2010 Guru Pembina Negara Bangsa
2009 Guru Pembina Negara Bangsa
2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang
2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang
2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan
2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama
2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan
1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang
1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama
1997 Guru Bestari Sekolah Bestari
1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia
1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan
1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan
1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang
1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera
1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
1988 Guru Pengasas Budaya Membaca
1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan
1986 Pendidikan Teras Nasionalisme
1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan
1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan
1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan
1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu
1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat
1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara
1979 Murid Sejahtera Negara Jaya
1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang
1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan
1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan
1975 Guru dan Pembangunan Negara
1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi
1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan
1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara
2014 Guru : Pencetus Kreativiti Penjana Inovasi
2013 Guru Malaysia: 1Aspirasi, 1Agenda
2012 Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara
2011 Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara
2010 Guru Pembina Negara Bangsa
2009 Guru Pembina Negara Bangsa
2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang
2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang
2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan
2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama
2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan
1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang
1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama
1997 Guru Bestari Sekolah Bestari
1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia
1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan
1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan
1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang
1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera
1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
1988 Guru Pengasas Budaya Membaca
1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan
1986 Pendidikan Teras Nasionalisme
1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan
1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan
1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan
1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu
1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat
1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara
1979 Murid Sejahtera Negara Jaya
1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang
1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan
1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan
1975 Guru dan Pembangunan Negara
1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi
1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan
1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara